خونريزي شديد رحم و درمان جديد


 





 
در روش جديدي که ترموکواگولاسيون آندومتر ناميده مي‌شود، لايه داخلي رحم که همان آندومتر و عامل به‌وجود آمدن خون‌ريزي است، به وسيله حرارت از بين مي‌رود.
اين عمل به طور سرپايي انجام مي‌شود و مدت بستري چند ساعت است و بيمار قادر است از فرداي روز عمل به زندگي عادي و کار برگردد. در اين روش از يک بالون يک بار مصرف استفاده شده که در درجه حرارت بالا و زمان و فشار معيني تمام سطح آندومتر را از بين برده و به اين وسيله خون‌ريزي‌هاي شديد عادت ماهانه و نيز دوره‌هاي قاعدگي کنترل مي‌شود.
اين روش مورد تاييد سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) بوده و محققان در مايوکلينيک روچستر آمريکا موثر بودن آن را تاييد کرده‌اند. تاکنون عارضه جدي با وجود اينکه 500 هزار نفر از آن استفاده کرده‌اند، ديده نشده است و ميزان رضايت بيماران تقريبا 100 درصد است.
ساير روش‌هاي متداول براي درمان خون‌ريزي‌هاي شديد عادت ماهانه به شرح زير است:
حدود 25 درصد خانم‌هاي 35 تا 48 سال از خون‌ريزي‌هاي شديد عادت ماهانه رنج مي‌برند که در 33 درصد موارد علت آن، عدم تعادل هورموني است. در درمان اين خون‌ريزي‌ها، ابتدا از داروهايي چون پروژسترون و قرص‌هاي ضد حاملگي و آنتي‌فيبرينوليتيک‌ها استفاده مي‌شود ولي اگر پس از 3 تا 6 ماه درمان، بهبودي حاصل نشود و يا بيمار قادر به مصرف اين داروها نباشد، روش‌هاي جراحي زير پيشنهاد مي‌شود:
1)ديلاتاسيون وکورتاژ که بيشتر در جهت تشخيص علت خون‌ريزي انجام مي‌شود و تنها در 50 درصد موارد بيشتر به طور موقت موثر است. عوارض جانبي شامل عفونت و پاره‌شدن رحم به همراه خون‌ريزي‌ است.
2)هيسترکتومي که يک عمل سنگين بوده و طي آن رحم خارج مي‌شود. عوارض جانبي به غير از مسايل رواني که در بعضي از خانم‌ها ديده مي‌شود، شامل عفونت حاد و هماتوم پس از عمل و دوره نقاهت طولاني است. مرگ و مير در حدود 11 درصد در 10 هزار است.
3)رزکشن آندومتر که طي آن آندومتر با روش جراحي خارج مي‌شود و 70 تا 85 درصد موفقيت‌آميز است و نتيجه عمل به مهارت جراح بستگي دارد.
عوارض جانبي شامل عفونت و پاره‌شدن رحم و سرويکس است که در 4 تا 6 درصد موارد ديده مي‌شود.
نتيجه اينکه ترموکواگولاسيون آندومتر يک روش غيرتهاجمي، مطمئن، بي‌خطر و سرپايي است که در بيماراني که به درمان طبي جواب نداده و تمايل به بارداري ندارند، در صورت وجود پاپ‌اسمير و بيوپسي آندومتر طبيعي، اين درمان انتخاب مي‌شود.
منبع:http://www.salamat.com